keskiviikko 12. elokuuta 2020

LAPIN KESÄ- VAELLUSTA, ROAD TRIPPIÄ JA GOLFAUSTA OSA 1

Ensimmäistä kertaa ikinä saimme viettää kesälomaa yhtä aikaa Veikon kanssa ja maailman tilanteesta johtuen suuntasimme reissulle pohjoiseen. Olin tosin haaveillut Lapin yöttömästä yöstä jo ennen Koronaa, joten kyseinen reissu olisikin todennäköisesti toteutunut muutenkin. Tavoitteena oli nähdä reilun viikon aikana runsaasti eri kohteita sekä keksiä sen verran tekemistä, ettei matka menisi vain autossa istumiseksi. Kokosin matkan aikana instagram stooriin lyhyttä päiväkirjaa reissusta. Löydät sen profiilini @_jennavirtanen kohokohdista. Toinen osa postauksesta tulee pian.

1. Reissupäivä n. 700km

Starttasimme Keski-Suomesta kohti pohjoista ja ensimmäisenä kohteena oli Levi. Aamiaispaikkana toimi perinteisesti Pyhäjärvi, josta matkasimme lounaalle Rovaniemelle. Levillä majoituimme Break Sokos Hotel Levissä. Vaikka molemmat olemme Levillä käyneet useaan kertaan, oli tämä kerta ensimmäinen hotellimajoittuminen siellä. Täytyy kyllä todeta, että talvella mökki vie kyllä pidemmän korren hiihtoloman majoitusta valittaessa. Illalla kävimme vielä ihmettelemässä maisemia Levin huipulla.

2. Reissupäivä, Levi

Toisena päivänä satoi jonkin verran vettä ja suuntasimmekin aamupalan jälkeen kahville Tonttulaan. Olen käynyt Tonttulan pihapiirissä lukuisia kertoja hiihtäen, mutta kesällä kokemus oli uusi. Kahvittelun jälkeen päätimme sateesta huolimatta lähteä valloittamaan Levin golfkentän. Tykkäsin kentästä itse todella paljon, vaikka keli ei ollutkaan täysin optimaalinen eikä tuloskaan lopulta hirmu kaunista katsottavaa ollut. Mutta näin vasta-alkajana voin kyllä lämmöllä suositella. Kovasti toivoimme, että olisimme päässeet soveltamaan paikallissääntöä porojen väistämisestä, mutta tällä kertaa se jäi haaveeksi. Kuulimme kentän henkilökunnalta, että elokuu on parasta aikaa pelata Levin kentällä. Täytyy laittaa tuo vinkki korvan taakse tulevaisuuden reissuja varten.

3. Reissupäivä, Levi-Kilpisjärvi n. 260km

Kolmannen päivän aamuna starttasimme kohti Kilpisjärveä. Pysähdyimme matkan varrella 0,50e:n mukkikahveilla, jonka myötä oli hyvä jatkaa ajomatkaa. Tähtäsimme klo 14.00 lähtevään Malla-laivaan, joka vei Ruotsin puolelle, josta oli 3km:n kävelymatka Kolmen valtion rajapyykille. Tuo kolme kilometriä oli hyvin tasaista ja helppoa käveltävää. Itse laivamatka kesti noin puolituntia. Rajapyykiltä matkasimme Mallan luonnonpuistoa pitkin takaisin Kilpisjärvelle. Matkaa oli noin 15km. Todella lämmöllä suosittelen tuota reissua. Varaisin matkaan kuitenkin hyvät veden pitävät kengät, sillä matkalla on muutama veden ylitys. Myös hyttysmyrkkyä on hyvä varata matkaan. Parkkipaikalta laivan lähtöpaikkaan oli matkaa noin 2km ja tähän on hyvä varautua. Jos saisin itse tekisin jotain toisin, niin kävelisin tuon loppumatkan tietä pitkin, enkä kiertäisi polkua.

Tälle yölle meillä ei ollut majoitusta varattuna, vaan nukuimme teltassa. Kieltämättä peseytyminen hyisessä Kilpisjärvessä oli aikamoinen kokemus.

Reissupäivä 4. Kilpisjärvi-Tromssa- Fosselv Camping n. 400km

Hieman heikkojen yöunien jälkeen suuntasimme kohti Norjaa ja Tromssaa. Maisemathan olivat jotain aivan mielettömiä eikä kuvat kerro todellisuutta. Jos jotain tekisin toisin tään päivän ajomatkan kohdalla, niin olisin valinnut lauttamatkan tiellä ajamisen sijaan Tromssa-Alta välillä. Se olisi säästänyt huomattavasti aikaa. Reissupäivämme osui sunnuntaille, jolloin Norjassa ei ole mikään kauppa auki eli jos olet reissaamassa Norjaan sunnuntaina, niin varaa riittävästi eväitä mukaan.

Reissupäivä 5, Fosselv Camping-Alta-Kaarasjoki-Utsjoki n. 460km

Tämä päivä koostui oikeastaan kokonaan ajelusta ja maisemien ihastelusta. Oli hyvin vapauttavaa liikkua ilman suurempia aikatauluja, mikä mahdollisti ajoittaisen pysähtelyn kiinnostavan kohteen tullessa eteen. Pysähdyimme muun muassa Altassa syömässä ja ihastelimme mm. paikallista kirkkoa ja kaupunkia ylipäänsä. Jatkoimme matkaamme ja maisemat vaihtuivat todella paljon tultaessa sisämaahan. Kaarasjoella kävimme tutustumassa Norjan Saamelaiskäräjien pihapiiriin, josta jatkoimme matkaa Norjan puolella ajaen Suomen rajaa. Yöksi majotuimme Utsjoelle leirintäalueelle. Porukkaa oli liikkeellä todella paljon, sillä saapuessamme noin kuuden aikoihin illalla ei saunomismahdollisuutta enää ollut tarjolla. Lähdimme illalla vielä pienelle kävelylle Utsjoen ''keskustaan'' ja päädyimme testaamaan paikallisen grillin, jolle voin antaa kyllä lämpimän suosituksen.

Jatkuu seuraavassa postauksessa.
Kiitos, kun luit tänne asti!