torstai 27. helmikuuta 2020

KAKSI VIIKKOA OPEOPISKELIJAN MATKASSA

Tässä postauksessa pääsette kurkistamaan kalenterini syövereihin. Kalenteri on yhdenlainen elinehto, jotta pystyn järjestelemään kaikki menot tehokkaasti ja mikään ei unohdu. Olen muodostanut viikot teille nähtäväksi lähinnä kalenterimerkintöjeni perusteella, joten ruokailuja ja siirtymiä eri paikkojen välillä en ole merkinnyt. Itsenäisen työn määrä ei myöskään kunnolla ilmene, koska käytän siihen aikaa lähes joka päivä. Viikot ovat keskenään todella vaihtelevia ja kahta täysin samanlaista viikkoa ei ole.

Viikko 5, 27.1-2.2.2020


Maanantai 27.1


8.45 Herätys

9.45-11.00 Yläkoululla toisen harjoittelijan tunnin seuraaminen. Muistiinpanojen tekeminen omaa tuntia ajatellen.

11.00-13.45 Harjoittelun keskustelualustalle Pedanettiin kommentointi ja muutaman hömppäsarjan jakson katsominen

14.00-16.30 Aistihuoneprojektin palaveri ja suunnittelu. Sähköpostien lähettelyä ja organisointia.

18.00-22.00 Töissä

n. 01.00 Nukkumaan



Tiistai 28.1


9.15 Herätys

n. 10.30-13.45 Ensimmäisen yhteiskuntaopin oppitunnin tuntisuunnitelman hiominen ja Power pointin teko. Linkkien etsiminen ja opetusmetodien pohtiminen.

14.00-16.00 Opintopiiri kielitietoisuudesta aineenopettajaopiskelijoiden kanssa. Pohdittiin eri oppiaineiden ''kieliä'' ja kuinka vaikeita termejä voisi tuoda oppilaille helpommin ymmärrettäväksi. 

17.00-23.00 Töissä

n. 01.00 Nukkumaan



Keskiviikko 29.1


9.15 Herätys 

10.15-11.30 Tieto- ja viestintätekniikan pienryhmätapaaminen (demo). Perehdyttiin Googlen palveluihin, kuten Google Classroomiin. 

11.45-13.00 Observointi eli tunnin seurantaa yläkoululla. Tutustuin ensimmäistä kertaa opetettavaan luokkaani. 

14.00-17.00 Työpaikan palaveri

18.00--> Kavereiden näkeminen ja vohvelikestit

n. 01.00 Nukkumaan



Torstai 30.1.


9.15 Herätys

10.15-11.30 Graduseminaari. Esittelin ajatuksiani aiheesta pienellä ryhmälle ja ohjaajilleni. Keskustelua mahdollisesta aiheesta. 

12.15-15.45 Kasvatustieteen syventävien opintojen demo. Käsiteltiin arvioinnin eri muotoja ja tutkittiin kokeita ja todistuksia. 

16--> Ilta kotosalla. Ensimmäinen oppitunti vimeistelty ja lähetty ohjaavalle opettajalle tarkasteltavaksi. CV:n päivitys ja erilaisten työpaikkojen tarkastelu. Sarjoja, herkuttelua ja rentoutumista

Perjantai 31.1.


9.15 Herätys

11.45-13.00 Opettavan luokan observointia. Oppilaiden nimien opettelua ja heidän toimintansa havainnointia. 

13.15-14.00 Seuraavan viikon tuntisuunnitelman läpikäyminen ohjaavan opettajan kanssa. Tarkistettiin diojen asiasisällöt ja sain palautetta tuntisuunnitelmasta sekä vinkkejä itse opetukseen.

14.00-15.30 Miss Jyväskylä semifinaalipäivä. Kilpailijoiden sparraus ja heidän kuvauksensa. Juoksevien asioiden läpikäyminen

16--> Ilta vapaana

Lauantai 1.2.


9.00 Herätys

11.00-16.00 Töissä

17.00-20.00 Kummisedän syntymäpäiväillallinen perheen kanssa

Sunnuntai 2.2.


07.45 Herätys

9.20 Juna Helsinkiin

Vapaa ilta 


Viikko 8, 17.2-23.2.2020


Maanantai 17.2.


09.00 Herätys

Päivän aikana itsenäistä opiskelua, kuten tuntisuunnitelmien luonnostelua. Tenttien aikatauluttamista, mutta mukaan mahtui myös työnhakua ja siihen liittyvien dokumenttien kirjoittamista. 

17.00-23.00 Töissä

N. 00.30 Nukkumaan

Tiistai 18.2.


07.15 Herätys

8.15-9.30 Lukion taloustiedon oppitunnin observointi. Aiheena heillä erilaiset yritysmuodot

9.45-10.15 Palautekeskustelu edeltävän viikon oppitunnista ohjaavan opettajan kanssa. Seuraavien oppituntien aiheiden valitseminen

13.00-13.45 Harjoittelun ohjauskeskustelu okl:n ohjaajan kanssa. Keskustelimme mm. Erilaisista didaktisista ratkaisuista, joita opetuksessa voisi tehdä. Harjoittelussa olisi tärkeää saada monipuolista kokemusta erilaisista tavoista opettaa. 

14.30-16.00 Opintopiiri demokratiakasvatuksesta. Mielenkiintoisia näkökulmia suomalaiseen koulutukseen ja opetussuunnitelmiin. 

16.00--> Ilta vapaana. Enimmäkseen rentoutumista. Kirjan lukemista jne. 

N. 22.30 Nukkumaan

Keskiviikko 19.2.


9.15 Herätys

10.15-11.45 Tieto- ja viestintätekniikan pienryhmätapaaminen. Tutustuttiin tabletilla piirtämiseen. Harjoiteltiin kuinka oppilas voisi tietotekniikan avulla oppia varjostusta ja kolmiulotteisuutta. 

11.45--> Ei muita menoja enää tänä päivänä. Harjoittelin illan aikana mm. Tabletilla eri ohjelmien käyttöä, jotta osaisin käyttää niitä harjoittelun yhteydessä. Tämän lisäksi kävin lenkillä ja tein itsenäisiä kouluhommia. Illalla jatkoin kirjan lukemista. 

N. 22.00 Nukkumaan



Torstai 20.2.


7.15 Herätys

8.15-9.30 Tapasin ensimmäistä kertaa seiskaluokan, jota tulen opettamaan suurimman osan harjoittelusta. Oppitunnilla käsiteltiin ihmisoikeuksia. 

10.15-11.45 Graduseminaari. Keskusteltiin ryhmässä olevista aiheista ja töiden edistymisestä. 

12.15-15.45 Arviointiin liittyvän kurssin pienryhmätapaaminen. Työstettiin Bloomin taksonomian pohjalta erilaisia osaamisalueita tietylle oppiaineelle. Samalla keskusteltiin arvioinnin eri osa-alueista. 

17.00-22.30 Töissä 

N. 00.00 Nukkumaan

Perjantai 21.2.


8.00 Herätys

9.45 Observointitunti ysiluokassa. Oppitunnin aiheena työnteko ja työsopimus. 

Loppuviikko koostui Soolin Talvipäivistä Jyväskylässä, joten vietin paljon aikaa rakkaiden ystävien kanssa. Oikein ihana viikonloppu, joka piti sisällään paljon mukavia hetkiä.

Kuten näette päivät ovat todella erilaisia keskenään. Välillä saatan olla lähes 15h menossa ja joinain päivinä vain 1,5h. Arkeeni kuuluu myös jonkin verran matkustelua ja pyrin käymään Helsingissä lähes viikoittain. 


Yllättikö jokin vai kenties haluaisitko kuulla jostain lisää? Jätä kommenttia alas.

Mukavaa viikkoa!
-Jenna








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!